EMMANUEL DUFOUR

  • Introduction
  • Approach
  • Painting & Lime
  • Resin & Enamelling
  • Stuccoes & Tadelakt

    I practice the painting for 20 years with the fine art technics and some of the construction.
    Works delivered are made in the rules of art.
    Personal painting techniques allows me to increase the interaction between light and color.

    I qualifies of phenomenologic paints when they according to light changing in a amazing ways.

    By exemple a water green can become to green linden, a warm grey mother of pearl became cold blue grey.

     

    A warm grey mother of pearl became cold blue grey.

 

LIGHT

Exposure- Light source

Light is alive therefore than unstable.
The light exposure of a place or a surface involve several factors.
The cardinal points orientation will provide a cold blue light from north, golden from east, red oxydized from west, yellow from south.
During hours of the day brightness and hue will evolve.
The light spectrum varies in according the light bulb gaz composition, hour and orientation of the sun.

Depending of the Kelvin temperature artificial light varies in differents shades of tones.
Cold white neon light is around 2000 Kelvin while halogen incandescent bulb ‘ll be golden white with 4500K , knowing the sun is around 7000K.
From matte toward gloss on smoth or rough surface, the light will slide or will be absorbed.

THE COLOR LIKE SENSATION

Approach

The color modifies our perception of the things. By played with the contrasts, glossy colors and colors off, dark or lightness, by the influence that the place exerts to us, I adapt the project.

The place and its context

I take into account the furnitures and decoration things, the time of the construction of the building.

Perception and felt of the space

On the basis of the project, we can influence the perception of a volume by techniques related to the geometrics and the light contrast.

All these things are the start point of work with the color

 

 

 

 

 

 

Painting & Lime

 

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Paint consisting of lime, casein, acrylic, oil, and the Keim system.
I use Powder and coloring pigments. The lime works will be adapted for all places.

Worked for a high finish rendering, its matte appearance express perfectly the light and colors . It’s an hydrophilic and sanitizer product.
To obtain some nice tense painting like velvet we will use some natural or insdustrial paint, the choice will be chosen according to the project as well as the technical constraints.

(see the approach paragraph)

 

 

 

  • Applat composé de pigment en poudre et acrylique tendu au spalter

 

  • Champs et contre-champs- La lumière est naturelle et la couleur réagit fortement aux couleurs environnantes.
  • Couleur lin composée de colorant universel et passée au rouleau. Acrylique mat velour.

 

  • Couleurs composées de colorants universels et passée au rouleau. Acrylique mat velour.

 

  • Couleur verte composée de colorant universel et passée au rouleau. Acrylique mat velour.
  • Stucco Vénitien couleur havane au fond

 

  • Applat rouge d'Italie (Sennelier) composé de pigment en poudre et acrylique tendu au spalter
  • Couleur, variation de gris composée de colorant universel et passée au rouleau. Acrylique mat velour. Porte ombre naturelle, système Keim.
  • Couleurs ocre jaune, gris bleu, vert, composées de colorant universel et passées au rouleau. Acrylique mat velour.

CHAUX

  • Chaux colorée de différents pigments, l'ocre en haut à gauche est spaltée . Idéal en intérieur et extérieur.

 

 

  • Chaux colorée de différents pigments, l'ocre en haut à gauche est spaltée . Idéal en intérieur et extérieur.
  • Colored lime with Ocre de France pigments in Provence. Exposure of light of the bed room is South-East.

 

 

Resin & Enamelling

 

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  • Résine epoxy et vernis polyuréthane sur faux béton

    Sur le béton ou n’importe quel minéral, bois, agglomérés, matiérés ou non.
    Matière pouvant se réaliser sur n’importe quel support qui pourra supporter jusqu’à plus de 100° Celsius.
    Avec la résine époxy il est possible d’obtenir n’importe quelle matière presqu’à l’identique puisqu’il s’agit en réalité de recomposer la matière.
    On parle d’émail car c’est le même principe que l’émaillage traditionnel sauf que c’est par la catalysation de la résine plutôt que par la cuisson à haute température de la glaçure céramique qu’on obtient une coquille dure étanche et transparente.
    Celle-ci peut être colorée.

     

 

Stuccoes & Tadelakt & Cement filler

 

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  • Stucco Vénitien noir sur bois agloméré

Ces enduits ont l’aspect de la pierre monochrome ou d’un marbre poli et brillant.
Le Tadelakt est adapté aux pièces d’eau puisque sa composition au savon le rend hydrofuge et oléofuge.


Le stucco apporte une dimension minérale au projet et lorsqu’il est travaillé marbré il devient très picturale. Le pigment s’exprime avec toute son intensité.
Il est composé de cire d’abeille.

 

 

 

  • Stucco ardoise à la cire sur cloison cuisine.
  • Stucco rouge sur placo et enduit ciment sur bois
  • Stucco ocre sur placo

 

  • Stucco Vénitien noir sur bois agloméré

 

  • Stucco Vénitien hydroguge blanc sur bois type médium

 

 

ENDUIT CIMENT

 

 

  • Paillasse cuisine en enduit ciment sur bois particules, vernis polyuréthane.

 

  • Salle de bain en enduit ciment hydrofuge surplâtre .
 
  • Enduit ciment. Café des sports Menilmontant
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  • Stucco ardoise sous le bar, enduit ciment poteau de droite, chaux ocre jaune .Café des sports Menilmontant

 

  • Enduits béton colorés sur plâtre